Appunti universitari condivisi: civil engineering for risk mitigation

LM-23 - Ingegneria civile - Politecnico di Milano

The complexity of modern societies has produced relevant effects with respect to risks. On the one hand societies are experiencing new and emerging threats that are also the result of modernization, on the other they are more exposed and vulnerable to hazards as a result of urbanization and larger dependence from infrastructures. Furthermore, societies are increasingly calling for safety and protection, not only as a consequence of growing fears but also because safety is considered a public good to be guaranteed to citizens. Such demand for risk mitigation can be recognised across both developing and developed countries, though in different forms. Fallacies of available instruments to face crises and to prevent them are rather clear and contribute to the perception of increased risks

Modern crises, new threats and "old" hazards that hit built environments require new abilities and competences. The rule of thumb is clearly not enough to accompany the whole process from impact to recovery and reconstruction and to open the floor for renovated ways to prevent risks in a sustainable way, both economically and ecologically.

Engineering solutions have always been seen as fundamental pillars of both structural and non structural mitigation. Following the traditional engineering expertise, this M.Sc. proposes innovative paths to deal with the complexities of today's risks. First, civil engineering will be coupled with a systemic approach to risk assessment and management. The traditional focus on buildings and structural safety will be complemented by the analysis of the many uncertainties faced in hazardous environments. Second, information and communication technologies are proposed as fundamental tools to support Risk Management, in particular for handling emergencies. Third, social, juridical, economical aspects will be integrated into the more technical perspective, to enable future professionals to understand the wider context in which they will have to operate. The focus on integration has been embodied in an innovative didactical method that will address problems in comprehensive modular courses. Such an approach is not just "interdisciplinary", as it requires the ability to work and interchange ideas with other experts to achieve an agreed solution for the problem at stake.

The Politecnico di Milano has significant experience to offer. It has promoted a large integrated research on Risk Management involving several departments (see www.polimi.it/prometeo), with researchers and professors from various fields who will teach in the M.Sc. It can count on an extended network of national and international universities and research centres with which projects financed by institutions as well as by private organizations have been developed or are currently under way.

--------

La complessità delle società moderne ha prodotto effetti rilevanti rispetto ai rischi. Da un lato le società stanno vivendo nuove ed emergenti minacce che sono anche il risultato della modernizzazione, dall'altra sono più esposte e vulnerabili ai rischi a causa dell'urbanizzazione e una maggiore dipendenza dalle infrastrutture. Inoltre, le società richiedono sempre più sicurezza e protezione, non solo come conseguenza di crescenti timori, ma anche perché la sicurezza è considerata un bene pubblico da garantire ai cittadini. Tale richiesta di mitigazione del rischio può essere riconosciuta sia nei paesi in via di sviluppo che in quelli sviluppati, sebbene in forme diverse.
I pericoli che colpiscono ambienti costruiti richiedono nuove abilità e competenze. La regola empirica non è chiaramente sufficiente per accompagnare l'intero processo dall'impatto alla ripresa e alla ricostruzione e per aprire la strada a modi rinnovati per prevenire i rischi in modo sostenibile, sia dal punto di vista economico che ecologico.
Le soluzioni ingegneristiche sono sempre state viste come pilastri fondamentali della mitigazione strutturale e non strutturale. Seguendo la tradizionale esperienza ingegneristica, questa Laurea Magistrale propone percorsi innovativi per affrontare le complessità dei rischi odierni.
Innanzitutto, l'ingegneria civile sarà accompagnata da un approccio sistemico alla valutazione e alla gestione del rischio. L'attenzione tradizionale per gli edifici e la sicurezza strutturale sarà completata dall'analisi delle molte incertezze affrontate in ambienti pericolosi. In secondo luogo, le tecnologie dell'informazione e della comunicazione sono proposte come strumenti fondamentali per supportare il Risk Management, in particolare per gestire le emergenze. Terzo, aspetti sociali, giuridici, economici saranno integrati nella prospettiva più tecnica, per consentire ai futuri professionisti di comprendere il contesto più ampio in cui dovranno operare. Il focus sull'integrazione è stato incarnato in un metodo didattico innovativo che affronterà i problemi in corsi modulari completi. Un simile approccio non lo è
solo interdisciplinare, poiché richiede la capacità di lavorare e scambiare idee con altri esperti per raggiungere una soluzione concordata per il problema in gioco.
Il Politecnico di Milano ha un'esperienza significativa da offrire. Ha promosso un'ampia ricerca integrata sulla gestione dei rischi che coinvolge diversi dipartimenti (vedi www.polimi.it/prometeo), con ricercatori e professori di vari settori che insegneranno nella M.Sc. Può contare su una rete estesa di università e centri di ricerca nazionali e internazionali con i quali sono stati sviluppati o in corso di realizzazione progetti finanziati da istituzioni e organizzazioni private.

Ingegneri edili e ambientali - (2.2.1.6.1)
Ingegneri idraulici - (2.2.1.6.2)
Ricercatori e tecnici laureati nelle scienze ingegneristiche civili e dell’architettura - (2.6.2.3.1)