Appunti universitari condivisi: molecular biology of the cell - biologia molecolare della cellula

LM-6 - Biologia - Università degli Studi di Milano

The main goal of the Master's degree Molecular Biology of the Cell - entirely taught in English- is to train qualified biologists in advanced bio-molecular scientific research and to prepare them to face the present and future challenges in this field. Specific goal of this degree is to provide students with an in-depth and state-of-the-art knowledge of disciplines covering the following topics: molecular and bioinformatic analysis of the genome; regulation of gene expression; structure and function of biological macromolecules and their interactions in supramolecular complexes; cellular communication, signal perception and transduction, cell biology and metabolic regulation, microbiology, bio-molecular engineering, stem cells and molecular aspects of development and disease. The teaching focus is to provide a strong theoretical background while covering the technical and practical aspects of advanced bio-molecular research.
The study plan includes: -7 mandatory courses (for a total of 45 credits) covering molecular and cellular biology, and related disciplines such as organic and biological chemistry and bioinformatics; - 3 guided-through courses (18 credits) covering biomolecular and biomedical aspects of biology; - 2 complementary free-choice courses (12 credits in total); - 3 credits will be assigned for English skills (B2 level or equivalent degree); - 42 credits (equivalent to about 12 months) are devoted to experimental research activity related to the thesis.
The access to the Master course is open with entry requirements exams. Prerequisite to access the Master's Degree program is an adequate knowledge of the fundamentals of biology. This will be verified through I) evaluation of the student’s bachelor degree study program and II) an interview, in English, based on the previous studies to assess the basic knowledge and language fluency of the student.
The Master's Degree program provides the necessary training and skills to practice independently as a biologist, or to be employed in basic and applied research positions, both in public and private research institutions, as well as in biomedical and pharmaceutical firms dealing with development and distribution of scientific and technological innovation products. In addition, MBC graduates will be fit to access employment in different sectors such as Biomedical Sciences, dissemination and communication of science, intellectual property (patents) and business management. Moreover, the courses performed entirely in English, will allow graduates to perform well their job in scientific context.
Graduates are perfectly suited for entering a PhD school advanced education program, and can be admitted to the A Section of the National Biologists Register, upon passing the relative exam.

L'obiettivo principale della Laurea Magistrale in Biologia Molecolare della Cellula - interamente insegnato in inglese - è di formare biologi qualificati nella ricerca scientifica bio-molecolare avanzata e prepararli ad affrontare le sfide attuali e future in questo campo. Obiettivo specifico del corso è fornire agli studenti una conoscenza approfondita e all'avanguardia delle discipline che coprono i seguenti argomenti: analisi molecolare e bioinformatica del genoma; regolazione dell'espressione genica; struttura e funzione delle macromolecole biologiche e loro interazioni nei complessi sopramolecolari; comunicazione cellulare, percezione e trasduzione del segnale e trasduzione, biologia cellulare e regolazione metabolica, microbiologia, ingegneria biomolecolare, cellule staminali e aspetti molecolari dello sviluppo. L'obiettivo dell'insegnamento è di fornire un forte background teorico che ricopre gli aspetti tecnici e pratici della ricerca bio-molecolare avanzata.
Il piano di studi comprende:
- 2 corsi complementari a libera scelta (12 crediti in totale) - 3 crediti per l'inglese (livello B2 o titolo equivalente)
- 42 crediti sono dedicati all'attività di ricerca sperimentale relativa alla tesi.

L'accesso al corso di Laurea Magistrale è aperto con valutazione dei requisiti di accesso. Prerequisito per accedere al programma di laurea magistrale è una conoscenza adeguata dei fondamenti della biologia. Questo sarà verificato attraverso I) valutazione del programma di studi della laurea di primo livello dello studente e II) un colloquio, in inglese, basato sugli studi precedenti per valutare le conoscenze di base e la fluidità del linguaggio dello studente.

Il programma di Laurea Magistrale offre la formazione e le competenze necessarie per esercitare in modo indipendente professioni come il biologo o per essere impiegato nella ricerca di base e applicata, sia in istituzioni di ricerca sia pubbliche sia private, nonché in aziende biomediche e farmaceutiche che si occupano di sviluppo e distribuzione di prodotti di innovazione scientifica e tecnologica. Inoltre, i laureati magistrali MBC saranno in grado di accedere all'occupazione in diversi settori come le scienze biomediche, la divulgazione e la comunicazione delle scienze, la proprietà intellettuale (brevetti) e la gestione aziendale. L’erogazione del Corso in lingua inglese è finalizzata ad una migliore integrazione dei laureati in un contesto di lavoro internazionale. I corsi svolti interamente in inglese offerti da MBC consentiranno ai laureati di svolger meglio il proprio lavoro in ambito scientifico.
I laureati sono perfettamente idonei per accede a un programma di perfezionamento come il programma di dottorato e possono essere ammessi alla Sezione A del Registro Nazionale dei Biologi, previo superamento del relativo esame.

Biologi e professioni assimilate - (2.3.1.1.1)
Ricercatori e tecnici laureati nelle scienze biologiche - (2.6.2.2.1)